11.11.2023

Nummi-Pusulan reserviläiset juhlivat 60-vuotistaivaltaan

Nummi-Pusulan Reserviläisten 60-vuotisjuhlat alkoivat jumalanpalveluksella, jonka päätyttyä kunnioitimme sankarivainajia ja veteraaneja viemällä kukkakimput Sankarihaudalle ja Veteraanikivelle. Juhlatilaisuus Seurakuntatalolla avattiin minuutin mittaisella hiljaisella hetkellä, jonka aikana muistimme yhdistyksemme poisnukkuneita jäseniä.

Tilaisuuden virallisen ohjelman aloitti sotilasmestari Aarre Arrajoki, joka luki yhdistyksen historiikin. Reserviläisliitosta saapuivat juhlaamme onnittelemaan toiminnanjohtaja Minna Nenonen ja piirisihteeri Suvi Salo. Nenonen kertoi puheessaan, kuinka Venäjän hyökkäys Ukrainaan on kasvattanut liiton jäsenmäärää yli 46000:een ja nostanut yhdistysten lukumäärän 323:een. Hän mainitsi myös, että Reserviläisyhdistyksiä on nyt laajalti koko Suomessa, aina Inarista Ahvenanmaalle saakka.

Vihdin Reservin aliupseerien Erkki Martinaho toi esiin Vihdin ja Pusulan reserviläisten pitkäaikaisen yhteistyön, joka alkoi jo vuonna 1941. Karkkilan reserviläisten edustaja Tuomo Korpela puolestaan kiitteli yhteistyömme saumattomuutta. Nummi-Pusulan Rintamaveteraanien edustajat Olavi Leikola ja Jorma Kaira ilmaisivat kiitollisuutensa Veteraanimajan hoidosta ja toivoivat sen jatkuvan.

Erkki Kuusanmäki, Nummen eläkkeellä oleva pappi, nosti puheessaan esiin Veteraanikivien hankinnan merkityksen. Pusulan alueseurakunnan kappalainen Sampo Luukkonen kiitteli yhdistystämme yhteistyöstä juhlapyhien hautavartioissa ja lippukulkueissa, korostaen ystävyyden merkitystä yhteistyössämme.

Juhlassa muistimme pitkäaikaisia jäseniämme standaarein ja mitalein. Karkkilan Reserviläiset ojensi pronssisen ansiomitalin Kalle Leskiselle, ja yhdistyksen puheenjohtaja Harri Jokivirta luovutti pöytästandaarit neljälle yhdistyksemme jäsenelle. Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen jakoi pronssiset ansiomitalit kolmelle ansioituneelle jäsenellemme. Juhlan tunnelmaa syvensi Perttu Gustafssonin tunteikkaat lauluesitykset kanttori Päivikki Jurmun säestäessä.

Hyvän mielen juhlasta täydensivät Pitopalvelu Kestisiskon herkullinen tarjoilu sekä Markku Itävuoren lahjoittamat pöytäkoristekukat.

Juhla päättyi lämpimään kiitokseen kaikille osallistujille. Erityismaininnan ansaitsee pitkäaikaisen puheenjohtajamme Kapteeni Jyri Sauran leski, Marjatta Saura, joka tuli paikalle noutamaan miehensä postuumisti myönnettyä mitalia.

Nummi-Pusulan Reserviläisten 60-vuotisjuhla oli onnistunut tilaisuus, jossa yhdistyksen pitkä historia ja merkitys paikallisyhteisölle tulivat hienosti esiin. Juhla muistutti meitä siitä, kuinka tärkeää on muistaa menneisyytemme ja kunnioittaa niitä, jotka ovat uhranneet paljon isänmaamme puolesta. Se myös vahvisti sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka on yhdistänyt reserviläisiä jo kuuden vuosikymmenen ajan. Näiden arvojen pohjalta jatkamme toimintaamme myös tulevaisuudessa.

Harri Jokivirta luovutti pöytästandaarit Marko Leikolalle, Kari Korkialle, Matti Skogille ja Mikko Taka-Sihvolalle yhdessä Jenna-Kristiina Jokivirran kanssa. Matti Skog oli estynyt tulemasta paikalle.

Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen jakoi Reserviläisliiton pronssiset ansiomitalit kunniakirjojen kera Seppo Aholalle, Markku Itävuorelle ja Kalle Leskiselle. Leskinen sai yhdistykseltämme Reserviläisurheiluliiton pronssisen ansiomitalin kunniakirjalla.
Piirin pronssinen ansiomitali hopeisella soljella kunniakirjoineen luovutettiin Karri Jaloselle, Jyri Sauralle ja Arto Ventomaalle. Piirin pronssinen ansiomitali kunniakirjalla sai Aleksi Kenttinen. Kapteeni Jyri Sauran mitalin haki hänen leskensä Marjatta Saura. Markku Itävuori oli estynyt tulemasta paikalle